به دلیل هزینه های بالای سرور های یارگمنام مجبور به قرار دادن تبلیغات همسان هستیم , لذا در صورت مشاهده تبلیغات غیر موضوع یارگمنام بدانید از روی جبر و مشکلات مالی می باشد . با تشکر مدیریت یارگمنام
امکان عدول و تغییر از مرجع تقلیدی که قبلا انتخاب کرده و انتخاب مرجع تقلید دیگر اگر بخواهد بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر عمل کند در این صورت حکم رجوع و عدول را پیدا می کند. بدیهی است که عدول در تقلید و تغییر دادن مرجع تقلید اگر یقین و علم پیدا کند که آن مرجع دیگر اعلم است؛ لازم است اما در صورت علم به تساوی آیا باز عدول جایز است یا نه؟
آیا عدول از مجتهد حیّ مساوی به حیّ مساوی دیگر بعد از تحقق تقلید جایز است؟
بلی میتواند.تحریرالوسیله، ج۱، ص۴ استفتاء شفاهی از دفتر معظم له
در صورت تساوی دو مجتهد در اعلمیّت و اورعیّت، در جمیع مسائل یا در بعض مسائل که ارتباط با هم ندارند، جایز است.وسیله النجاه، ۱۴۲۳ه.ق، ج۱، ص۹، با استفاده از م ۴ توضیح المسائل، ۱۳۸۱، ص۹، با استفاده از م۶،
در مسائلی که یاد گرفته، به غیر نمی تواند رجوع بکند.منهاج الصالحین، ۱۴۲۶ ه.ق، ج۱، ص ۷، م ۱۴
استفتائات جدید، ۱۳۸۳، ج۱، ص۱۰، س۱۱
بنابر احتیاط واجب جایز نیست.اجوبه الاستفتائات،۱۳۸۷، ص۶، س ۳۱
جایز نیست.العروه الوثقی مع تعلیقه،۱۴۲۱ه.ق، ج۱، ص ۱۸، م۱۱ منهاج الصالحین،۱۴۱۰ه.ق، ج۱، ص۷، م۱۴
اگر از هر جهت مساوی باشند رجوع اشکال ندارد، زیرا در صورت تساوی دو مجتهد مکلّف می تواند عملش را طبق فتوای یکی از آن دو انجام دهد مگر در مواردی مانند قصر و اتمام که باید احتیاط کند. (جمع بخواند)منهاج الصالحین،۱۴۲۷ه.ق، ج۱، ص۱۰، با استفاده از م۸ العروه الوثقی مع تعلیقه، ۱۴۲۵ه.ق، ج۱، ص۱۲،م۱۳ و استفتاء شفاهی ازدفتر معظم له
جایز نیست.المسائل الشرعیه،۱۴۲۸ه.ق، ص۹، م۸ توضیح المسائل، ۱۳۸۴، ج۱، ص۸، م۹
احوط (احتیاط واجب) در خصوص مسائلی که یاد گرفته ترک عدول به مساوی است.هدایه العباد، ۱۴۱۶ه.ق، ج۱، ص۵،م۴ جامع الاحکام،۱۳۸۵، ج۱، ص۱۳، س۱۸
جایز است.توضیح المسائل، ۱۳۸۴، ص۷، م۱۳ الاحکام الواضحه،۱۴۲۴ ه.ق ص۷، م۱۵
در مسائلی که یاد گرفته ولو عمل نکرده، احوط (احتیاط واجب) ترک عدول است.هدایهالعباد،۱۴۱۳ه.ق، ج۱، ص۷، م۴ مجمع المسائل،۱۴۱۱ه.ق، ج۱، ص۱۸، س۴
بنابر احتیاط واجب جایز نیست.توضیح المسائل، ۱۳۸۶، ص۲۲، م۱۶
در مسائلی که عمل نکرده است، اشکال ندارد.هزار و یک مسأله فقهی،۱۳۸۳، ج۲، ص۸، س۱۴
جایز نیست.منهاج الصالحین، ۱۳۸۶، ج۲، ص۱۲، م۱۴
بنابراین در صورتی که یقین داشته باشیم مرجع تقلید دیگر از مرجع تقلید ما اعلم است یعنی عالم تر است واجب است که مرجع تقلید خود را تغییر دهیم. ولی در صورت مساوی بودن بین مراجع تقلید اختلاف است که باید به نظر مرجع تقلید خود عمل کنید.
منبع: پاسخکده
این پست در تاریخ فوریه 25, 2019 توسط تیم نوشتار یارگمنام ارسال شده است .
مطالب مرتبط
تمامی حقوق اعم از قالب ها و نوشته ها نزد یارگمنام محفوظ می باشد و کپی برداری از آن ها پیگرد قانونی دارد . کپی از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد .
2 . پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
3 . پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.