به دلیل هزینه های بالای سرور های یارگمنام مجبور به قرار دادن تبلیغات همسان هستیم , لذا در صورت مشاهده تبلیغات غیر موضوع یارگمنام بدانید از روی جبر و مشکلات مالی می باشد . با تشکر مدیریت یارگمنام

عملیات مکه

انیمیشن عملیات مکه

بازدید : 6915 نفر ؛ دیدگاه : 3 دیدگاه
asabani-iran

ایران ، عصبانی ترین کشور دنیا ؟ ؟ ؟

بازدید : 3586 نفر ؛ دیدگاه : بدون دیدگاه

بی حجابی مجازی

بازدید : 2689 نفر ؛ دیدگاه : بدون دیدگاه
رسانه یارگمنام</div>
  • شما در یارگمنام  

  •  
  • نوروز پس از اسلام 
  • هستید
  • نوروز پس از اسلام
    نوروز پس از اسلام

    در این مقاله در ادامه ی مقاله ی قبل با عنوان نوروز پیش از اسلام، وجود نوروز پس از اسلام را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

    پس از اسلام نیز طبق پاره اى روایات از این روز تجلیل شده است. هم چنین بروز رخدادهایى مهم موجب افزایش عظمت و احترام آن شده است.

    هم اکنون ببینید : نوروز پیش از اسلام

    در حدیث «معلى بن خنیس»[۱] از امام صادق (ع) ـ كه علامه مجلسى مى گوید آن را در كتب معتبر دیده است ـ به چند رخداد بزرگ در نوروز بعد از اسلام اشاره شده است از جمله فرمود:

    «و هو الیوم الذى نزل فیه جبرئیل على النبى (ص) و هو الیوم الذى حمل فیه رسول الله (ص) امیرالمومنین (ع) على منكبه حتى رمى اصنام قریش من فوق البیت الحرام فهشمها و كذلك ابراهیم و هو الیوم الذى امر النبى اصحابه ان یبایعوا علیا بامره المومنین و هو الیوم الذى وجه النبى علیا (ع) الى وادى الجن یإخذ علیهم البیعه له و هو الیوم الذى بویع لامیرالمومنین (ع) فیه البیعه الثانیه و هو الیوم الذى ظفر فیه باهل النهروان و قتل ذوالثدیه و هو الیوم الذى یظهر فیه قائمنا و ولاه الامر و هو الیوم الذى یظفر فیه قائمنا بالدجال فیصلبه على كناسه الكوفه و ما من یوم نیروز الا و نحن نتوقع فیه الفرج لانه من ایامنا و ایام شیعتنا حفظته العجم و ضیعتموه إنتم؛

    نوروز روزى است كه:

    ۱ـ جبرئیل بر پیامبر نازل شد؛

    ۲ـ پیامبر (ص), على (ع) را بر دوش خود گرفت, تا على (ع) بت هاى قریش را از بالاى خانه كعبه فرو ریزد. هم چنین ابراهیم (ع) در چنین روزى بت ها را شكست؛

    ۳ـ پیامبر (ص) به اصحاب خود امر كرد (در روز غدیر خم) با على (ع) به عنوان امیرمومنان, بیعت كنند؛

    ۴ـ پیامبر (ص) على (ع) را به «وادى جنیان» فرستاد تا از آنها در پذیرش اسلام و پیامبر (ص) بیعت بگیرد؛

    ۵ ـ در چنین روزى (بعد از مرگ عثمان) براى خلافت حضرت على (ع) بیعتى دوباره شد؛

    ۶ـ در چنین روزى على (ع) (در عصر خلافتش) در جنگ نهروان بر خوارج پیروز شد و مخدج ذوالثدیه (سردمدار خوارج) را كشت؛

    ۷ـ در چنین روزى قائم ما (عج) و صاحب امر از پرده غیب آشكار مى شود؛

    ۸ـ در چنین روزى قائم ما (عج) بر دجال (طاغوت خودكامه عصر) پیروز مى گردد و او را در میدان كناسه كوفه به دار مى كشد؛

    ۹ـ هیچ نوروزى بر ما نمى گذرد, مگر این كه ما در آن روز امید فرج قائم(عج) را داریم زیرا آن روز از روزهاى ما و از روزهاى شیعیان ما است عجم ها آن را پاس داشتند ولى شما (عرب ها) آن را تباه ساختید.»[۲]

    چنان كه گفته آمد پدیدار شدن نه رخداد بسیار بزرگ پس از ظهور اسلام موجب عظمت و پاسداشت نوروز شده است.

    عالم بزرگ و مجتهد سترگ بنیانگذار حوزه علمیه نجف اشرف, شیخ طوسى (متوفاى سال ۴۶۰ هـ.ق) در كتاب «المصباح المتهجد» از معلى بن خنیس روایت مى كند كه امام صادق (ع) فرمود: «هرگاه نوروز فرا رسید در آن روز غسل كن و پاكیزه ترین لباس ها را بپوش و با بهترین عطرها خود را خوشبو نما و در این روز روزه بگیر و پس از انجام نافله نمازها و پس از نماز ظهر و عصر دو نماز دو ركعتى (به نیت نماز نوروز) بخوان؛ در نماز اول در ركعت اول پس از حمد ده بار سوره قدر و در ركعت دوم پس از حمد ده بار سوره كافرون را بخوان و در نماز دوم در ركعت اول پس از حمد ده بار سوره توحید و در ركعت دوم پس از حمد ده بار سوره ناس و سوره فلق را بخوان و پس از نماز سجده شكر به جاى آر و در این سجده دعاى زیر را بخوان كه در این صورت خداوند گناهان پنجاه سال تو (یا پنج سال تو) را (اگر با شرایط باشد) مى بخشد».

    آن دعا این است:«اللهم صل على محمد و آل محمد الاوصیإ المرضیین و على ارواحهم و اجسادهم[ «…دعا در مفاتیح الجنان, ذكر شده است].

    در نوروز این فراز از دعا را بسیار برخوان: «یا ذاالجلال والاكرام».

     

     


    پی نوشت:

    ۱) معلى بن خنیس از دوستان و شیفتگان امام صادق(ع) بود، مرحوم شیخ طوسى(ره) در شإن او مى نویسد: «و كان محمودا عنده و مضى على منهاجه؛ معلى، در محضر امام صادق(ع) شخص ستوده اى بود، و در حالى كه در صراط امام صادق(ع) بود، از دنیا رفت. »

    و شیخ بهایى(ره) مى گوید: «الحق ان معلى بن خنیس، ممدوح جدا؛ حق این است كه معلى بن خنیس حقیقتا مورد ستایش است.» علامه علیارى, بهجه الامال، ج۷، ص۴۸)

    از گفتنى ها این كه: داوود بن على، فرماندار مدینه به فرمان عبدالله سفاح (اولین خلیفه عباسى) معلى بن خنیس را دستگیر كرد و به او گفت: «فهرست شیعیان را به من بده.» معلى نام آنها را فاش نساخت و با قاطعیت گفت: اگر شیعیان زیر قدم هایم باشند قدمم را برنمى دارم داوود فرمان داد گردن او را زدند و پیكر مطهرش را به دار آویختند هنگامى كه امام صادق(ع) از شهادت او آگاه شد فرمود: «قطعا براى داود نفرین مى كنم.»

    امام صادق(ع) مشغول نماز شد و هنوز سر از سجده بلند نكرده بود كه صداى شیون بلند شد و گفتند داود بن على از دنیا رفت… (اقتباس از: محمد بن یعقوب كلینى، اصول كافى، ج۱، ص۵۱۲ و ۵۱۳).

    امام صادق(ع) به داوود بن على در مورد كشتن معلى اعتراض كرد و فرمود: «قتلت رجلا من إهل الجنه؛ تو مردى از اهل بهشت را كشتى.» (علامه علیارى، بهجه الامال، ج۷، ص۴۸)

    ۲) علامه مجلسى، بحار، ج۵۹، ص۹۲.

    منبع: تبیان

    این پست در تاریخ فروردین ۳, ۱۳۹۸ توسط تیم نوشتار یارگمنام ارسال شده است .

    152
    ارسال نظر
    1 . دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه یارگمنام در وب منتشر خواهد شد.
    2 . پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    3 . پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    تمامی حقوق اعم از قالب ها و نوشته ها نزد یارگمنام محفوظ می باشد و کپی برداری از آن ها پیگرد قانونی دارد . کپی از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد .

    Coding By S-Mohammad-H