به دلیل هزینه های بالای سرور های یارگمنام مجبور به قرار دادن تبلیغات همسان هستیم , لذا در صورت مشاهده تبلیغات غیر موضوع یارگمنام بدانید از روی جبر و مشکلات مالی می باشد . با تشکر مدیریت یارگمنام

عملیات مکه

انیمیشن عملیات مکه

بازدید : 6006 نفر ؛ دیدگاه : 3 دیدگاه
asabani-iran

ایران ، عصبانی ترین کشور دنیا ؟ ؟ ؟

بازدید : 2648 نفر ؛ دیدگاه : بدون دیدگاه

بی حجابی مجازی

بازدید : 2139 نفر ؛ دیدگاه : بدون دیدگاه
رسانه یارگمنام</div>
  • شما در یارگمنام  

  •  
  • حکم استفاده از گوشواره و گردنبند برای مردان 
  • هستید
  • حکم استفاده از گوشواره و گردنبند برای مردان
    حکم استفاده از گوشواره و گردنبند برای مردان

    پرسش:

    حکم استفاده از گوشواره و گردنبند برای مردان چیست؟ آیا روایاتی داریم که دال بر این باشد که گوشواره کردن در گوش مردان مستحب باشد؟

    در ارتباط با پوشش مردان چند مساله حائز اهمیت است:

    هم اکنون ببینید : مهمترین هشدارهای قرآن

    استفاده مردان از طلا برای زینت طبق نظر تمام مراجع تقلید حرام می باشد.
    استفاده مردان از لباس مخصوص زنان طبق نظر حداقل برخی از مراجع تقلید اشکال دارد.
    استفاده از لباس شهرت نیز طبق نظر مراجع تقلید اشکال دارد.

    نظر برخی از مراجع به شرح زیر است:

    پوشیدن طلا، خواه حلقۀ انگشترى باشد یا غیر آن، براى مردان مطلقاً حرام است هر چند به قصد زینت نباشد و از دید دیگران مخفى باشد. ملاک حرمت استفاده از طلا براى پوشیدن یا به گردن آویختن توسط مردان، صدق زینت نیست، بلکه استفاده از آن به هر صورت و به هر قصدى حرام است هر چند انگشتر، حلقه، گردنبند و مانند آن باشد.(۱)
    زینت طلا براى مردان مطلقاً حرام است و مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) باید به پیروى از دستورات آن بزرگواران از این امر اجتناب ورزند و فرقى در میان هدیه و غیر هدیه و داماد و غیر داماد نیست. ساختن و خریدوفروش آنها نیز اگر استفاده‌اش مخصوص مردان باشد اشکال دارد و اگر زینت طلا به صورت صلیب باشد پوشیدن و ساختن و خریدوفروش آن گناه مضاعف دارد.(۲)
    احتیاط واجب آن است که مردان، لباس زنانه و زنان نیز، لباس مردانه را نپوشند.(۳)
    اگر زنجیر از طلا باشد و یا از چیزهایى باشد که استفاده از آنها مخصوص زنان است، انداختن آن براى مردان جایز نیست.(۴)
    پوشیدن لباس مخصوص زنان براى مرد، و همچنین پوشیدن لباس مخصوصِ مردان براى زن، حرام است، اگر چه حرام بودن تا موقعى که داخل در لباس شهرت نباشد، مورد تأمل است، و نیز تزیین هریک از مرد و زن به زینت دیگرى، حرام است؛ و لباس شهرت عبارت از لباسى است که از جهت جنس یا رنگ یا نحوۀ بُرش و دوخت و مانند آن خلاف شأن و زىّ پوشندۀ لباس باشد.(۵)

     

    زنجانى:

    مسأله اگر مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه را لباس عادى خود قرار دهد، بنا بر احتیاط واجب حرام است ولى نماز خواندن در آن صحیح است و احتیاط مستحب آن است که اصلًا مرد لباس زنانه، و زن لباس مردانه نپوشد خصوصاً در هنگام نماز خواندن.(۶)

     

    سیستانى:

    مسأله پوشیدن لباس زنانه بر مردان و پوشیدن لباس مردانه بر زنان حرام نیست و نماز خواندن با آن باطل نیست ولى بنا بر احتیاط واجب جایز نیست مرد خود را به هیئت و زىّ زن درآورد و هم چنین به عکس.(۷)

     

     

    با توجه به کلیات مساله و خطوط قرمزی که در شرع مقدس برای پوشش زنان و مردان وارد شده است در ارتباط با حکم گوشواره برای مردان باید گفت اگر طلا باشد قطعا حرام خواهد بود و اگر طلا نباشد اما استفاده از آن لباس شهرت شمرده شود اشکال خواهد داشت و اگر طبق عرف جامعه ای که در آن این کار انجام می شود استفاده از گوشواره مختص زنان نباشد اشکال ندارد. در نتیجه بخشی از این مساله به عرف جامعه برمی گردد که می توانند در تعیین حکم شرعی آن دخیل باشد.
    لازم به ذکر است که در ارتباط با مساله گوشواره برای جنس مردان روایتی در کتاب شریف کافی وجود دارد که در آن وجود گوشواره برای امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) را در کودکی بیان می کند. در این کتاب می خوانیم:
    الکافی عن الحسین بن خالد: سَأَلتُ أبَا الحَسَنِ الرِّضا علیه السلام عَنِ التَّهنِئَهِ بِالوَلَدِ، مَتى؟ فَقالَ: إنَّهُ [الرِّضا علیه السلام‏] قالَ: لَمّا وُلِدَ الحَسَنُ بنُ عَلِیٍّ علیه السلام هَبَطَ جَبرَئیلُ علیه السلام بِالتَّهنِئَهِ عَلَى النَّبِیِّ صلى الله علیه و آله فِی الیَومِ السّابِعِ، و أمَرَهُ أن یُسَمِّیَهُ ویُکَنِّیَهُ، ویَحلِقَ رَأسَهُ، ویَعُقَ‏ عَنهُ، ویَثقُبَ اذُنَهُ، وکَذلِکَ کانَ حینَ وُلِدَ الحُسَینُ علیه السلام، أتاهُ فِی الیَومِ السّابِعِ، فَأَمَرَهُ بِمِثلِ ذلِکَ. قالَ: وکانَ لَهُما ذُؤابَتانِ‏ فِی القَرنِ الأَیسَرِ، وکانَ الثَّقبُ فِی الاذُنِ الیُمنى فی شَحمَهِ الاذُنِ، وفِی الیُسرى فی أعلَى الاذُنِ، فَالقُرطُ فِی الیُمنى وَالشَّنفُ‏ فِی الیُسرى.(۸)
    الکافى‏ به نقل از حسین بن خالد: از امام رضا (علیه السلام) پرسیدم: شاد باش گفتن به خاطر فرزند، چه هنگامى است؟ امام رضا (علیه السلام) فرمود: «هنگامى که حسن بن على (علیه السلام) متولّد شد، جبرئیل (علیه السلام) روز هفتم براى شاد باش گفتن به پیامبر (صلى الله علیه و آله) فرود آمد و به او فرمان داد تا بر وى، نام و کنیه بگذارد و سرش را بتراشد و برایش عقیقه‏ کند و گوشش را [براى گوشواره‏] سوراخ کند. براى تولّد حسین (علیه السلام) نیز همین گونه بود. [جبرئیل (علیه السلام)‏] روز هفتم نزد پیامبر (صلى الله علیه و آله) فرود آمد و ایشان را به همین کارها فرمان داد.[حسن و حسین (علیهما السلام)‏] هر دو، در سمت چپ جلوى سرشان، زُلف داشتند و سوراخ گوش راست در نرمه گوش و سوراخ گوش چپ، در بالاى آن بود. پس گوشواره‏اى که عربْ” قُرْط” مى‏نامند، در گوش راست و گوشواره‏اى که” شَنْف” مى‏نامند، در گوش چپشان بود».

     

    تحلیل نهایی:

    همانطور که اشاره شد بخشی از مساله استفاده از گوشواره برای مردان به عرف جامعه بازگشت می کند. در نتیجه با توجه به محدودیت های فقهی آن اگر در جامعه ای استفاده از گوشواره برای مردان یک عرف رایج باشد و لباس شهرت تلقی نشود و پوشش زنانه قلمداد نشود و از طلا هم نباشد مانعی نخواهد داشت.

     


    پی نوشت ها:
    ۱. خمینى، سید روح اللّٰه موسوى، توضیح المسائل (محشّٰى – امام خمینى)، ۲ جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم – ایران، هشتم، ۱۴۲۴ ه‍ ق، ج ۱ ص ۴۸۱.

    ۲ . شیرازى، ناصر مکارم، استفتاءات جدید (مکارم)، ۳ جلد، انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب علیه السلام، قم – ایران، دوم، ۱۴۲۷ ه‍ ق، ج ۱ ص ۱۷۰.

    ۳ . خمینى، سید روح اللّٰه موسوى، توضیح المسائل (امام خمینى)، در یک جلد، اول، ۱۴۲۶ ه‍ ق، ص ۱۸۸.

    ۴. خمینى، سید روح اللّٰه موسوى، توضیح المسائل (محشّٰى – امام خمینى)، ۲ جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم – ایران، هشتم، ۱۴۲۴ ه‍ ق ، ج ۲ ص ۱۰۱۲.

    ۵ . گیلانى، فومنى، محمد تقى بهجت، رساله توضیح المسائل (بهجت)، در یک جلد، انتشارات شفق، قم – ایران، ۹۲، ۱۴۲۸ ه‍ ق، ص ۱۴۱.

    ۶ . خمینى، سید روح اللّٰه موسوى، توضیح المسائل (محشّٰى – امام خمینى)، ۲ جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم – ایران، هشتم، ۱۴۲۴ ه‍ ق، ج ۱ ص ۴۶۸.

    ۷ . خمینى، سید روح اللّٰه موسوى، توضیح المسائل (محشّٰى – امام خمینى)، ۲ جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم – ایران، هشتم، ۱۴۲۴ ه‍ ق، ج ۱ ص ۴۶۸.

    ۸. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، ۱۵جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحدیث، سازمان چاپ و نشر – قم – ایران، چاپ: ۱، ۱۴۲۹ ه.ق. الکافی، ج‏۱۱، ص: ۴۰۸.

    منبع: انجمن گفتگوی دینی

    این پست در تاریخ اسفند ۳, ۱۳۹۷ توسط تیم نوشتار یارگمنام ارسال شده است .

    151
    ارسال نظر
    1 . دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه یارگمنام در وب منتشر خواهد شد.
    2 . پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    3 . پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    تمامی حقوق اعم از قالب ها و نوشته ها نزد یارگمنام محفوظ می باشد و کپی برداری از آن ها پیگرد قانونی دارد . کپی از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد .

    Coding By S-Mohammad-H