به دلیل هزینه های بالای سرور های یارگمنام مجبور به قرار دادن تبلیغات همسان هستیم , لذا در صورت مشاهده تبلیغات غیر موضوع یارگمنام بدانید از روی جبر و مشکلات مالی می باشد . با تشکر مدیریت یارگمنام

عملیات مکه

انیمیشن عملیات مکه

بازدید : 5952 نفر ؛ دیدگاه : 3 دیدگاه
asabani-iran

ایران ، عصبانی ترین کشور دنیا ؟ ؟ ؟

بازدید : 2551 نفر ؛ دیدگاه : بدون دیدگاه

بی حجابی مجازی

بازدید : 2079 نفر ؛ دیدگاه : بدون دیدگاه
رسانه یارگمنام</div>
  • شما در یارگمنام  

  •  
  • شرایط و آداب شادی چیست؟ 
  • هستید
  • شرایط و آداب شادی چیست؟
    شرایط شادی

    شادی، شرایط و آدابی دارد که ذیلًا به برخی از آنها اشاره می نماییم:

    شرایط و آداب شادی چیست؟

    ۱- گناه و معصیت نباشد

    باید مجالس شادی، همراه با گناه و معصیت نباشد؛ چنانچه امام صادق علیه السلام فرمودند:

    لا تَسْخَطُوا اللّهَ بِرضی احَدٍ مِنْ خَلْقِه ولا تَتَقَرَّبُوا الَی النّاسِ بِتَباعُدٍ مِنَ اللّهِ[۱]

    خداوند را به غضب در نیاورید به خاطر رضایت و خشنودی احدی از مردم و نزدیک نشوید به مردم به وسیله دوری از خدا.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    لَا ینْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ یجْلِسَ مَجْلِساً یعْصَی اللَّهُ فِیهِ وَ لَا یقْدِرُ عَلَی تَغْییرِه[۲]

    سزاوار نیست برای مؤمن در مجلسی بنشیند که معصیت خدا در آن می شود و نمی تواند جوّ مجلس را عوض کند.

    متأسفانه گاهی شادی ها آنچنان همراه با گناه است که گویی شادی مترادف با گناه است.

     

     

    ۲- همراه با اذیت و آزار نباشد

    یکی از شرایط شادی وتفریح این است که با مزاحمت و آزار دیگران همراه نباشد، متأسّفانه امروزه، بسیاری از شادی ها همراه با اذیت و آزار دیگران است؛ مانند بلند کردن صدای موسیقی و آهنگ های مبتذل، مزاحمت های تلفنی، انفجارهای تفریحی در شب های شادی و. . . پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    مَنْ آذَی مُؤْمِنا فَقَدْ آذانی[۳]

    کسی که مؤمنی را آزار دهد، مرا آزار داده است.

    «هشام بن سالم» می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: خداوند می فرماید:

    لِیأْذَنْ بِحَرْبٍ مِنِّی مَنْ آذَی عَبْدِی الْمُؤْمِن[۴]

    آن کس که بنده مؤمن مرا بیازارد، با من اعلان جنگ می دهد.

    امام علی علیه السلام فرمود:

    الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ یدِهِ إِلَّا بِالْحَق[۵]

    مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبانش در آسایش باشند مگر جایی که باید (به حق) برخورد کند (مانند امر به معروف و نهی از منکر).

     

     

    ۳- لهو نباشد

    در آیین اسلام، سرگرمی های زیانبار و همه عوامل بازدارنده از پیشرفت های معنوی، ممنوع است. «موسیقی و غنا» یکی از سرگرمی های زیانبار است که آدمی را از توجه به خدا و آخرت بازمی دارد.

    استعمارگران با تمام نیرو می کوشند در قلمرو نفوذ خود، جامعه را به غفلت و بی خبری بکشانند تا دیگر کسی به فکر مسایل حیاتی و واقعیت های زندگی نباشد، بدین منظور، تلاش می کنند از عواملی که انسان را در هاله ای از غفلت و بی خبری می کشاند، استفاده نمایند، مانند مشروبات الکلی، فحشا، قمار، آزادی جنسی و بی بند باری، رقص، موسیقی و. . .

    شگفت آور این است که برخی، موسیقی را غذای روح می پندارند و برای گریز از رنج ها و فراموش کردن ناراحتی های خود به آن پناه می برند!

    در حالی که موسیقی، اثری همچون الکل و افیون در روح و روان انسان دارد؛ یعنی با رخوتی که در اعصاب ایجاد می کند، موجب می شود که انسان موقّتا از واقعیت های زندگی فاصله بگیرد و اگر این خاصیت دلیل آن است که موسیقی را غذای روح بدانیم، الکل و هروئین شایستگی بیشتری دارند که غذای روح نامیده شوند.

    موسیقی، لذّت و تخدیر آنی و زودگذر دارد ولی بدبختی ها و نابسامانی های بسیاری را درپی دارد و مهم ترین زیانش این است که شنونده را از خدا بی خبر می سازد.

    تحقیقات جامعه شناسان این نتیجه را به دست آورده است که موسیقی، موجب بیماری های بسیاری؛ مانند حمله های عصبی، ضعف اعصاب، بیماری های روانی و قلبی، زخم معده و. . . می شود. [۶]

    یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام خدمت آن حضرت رسید و سؤال کرد: من همسایگانی دارم که آنها کنیزان خواننده دارند، می خوانند و می نوازند و گاهی من دستشویی می روم، صدای غنا و موسیقی آنها به گوش می رسد و من نشستن خود را طول می دهم تا نغمه های آنان را بشنوم! آیا مانعی دارد؟

    حضرت فرمود: «دیگر چنین مکن».

    او گفت: به خدا قسم من در مجلس موسیقی آنان شرکت نمی کنم بلکه فقط گاهی از خانه خودم به آن گوش می کنم!

    حضرت فرمود: آیا کلام خدا را در قرآن کریم نشنیده ای که می فرماید:

    . . . إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کلُّ أُولئِک کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا[۷]

    (در پیشگاه خداوند) گوش، چشم و دل ها همه مسؤول هستند.

    آن مرد گفت: گویا من تا به حال این آیه را از کسی نشنیده بودم الان متوجه شدم و دیگر چنین کاری انجام نمی دهم.

    سپس حضرت فرمود: «در چه حال بدی بودی اگر در این حال از دنیا می رفتی. »[۸]

    نقل شده است که حضرت علی علیه السلام دید مردی «طنبور»[۹] می زند، حضرت او را از این کار بازداشت و فرمود: «آیا می دانی طنبور هنگامی که به صدا در می آید، چه می گوید؟ او عرض کرد: وصی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم داناتر است.

    حضرت فرمود: طنبور هنگام نواختنش می گوید:

    سَتَنْدِمَ سَتَنْدِمْ ایا صاحِبی

    سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ ایا ضارِبی [۱۰]

    به زودی پشیمان می شوی، به زودی پشیمان می شوی ای صاحب من! به زودی داخل دوزخ می گردی ای نوازنده من!

    گزیده ای از احکام موسیقی

    – شنیدن و نواختن موسیقی مطرب، حرام است.[۱۱]

    – آموزش موسیقی مطرب، جایز نیست.[۱۲]

    – خرید و فروش ابزار موسیقی، در صورتی که این آلات و ابزار مختصّ به لهو باشد جایز نیست.[۱۳]

    – استفاده از آهنگ هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام است و فرقی بین موسیقی سنّتی و نوین و فرح انگیز و غیر آن نیست.[۱۴]

    – در حرمت موسیقی فرقی بین مراسم عروسی و غیر آن نیست.[۱۵]

     

     

    ۴- میانه روی در غم و شادی

    در زندگی انسان، هم غم لازم است و هم شادی و هر دو از نیازهای روح هستند؛ و باید هر کدام به مقدار لازم وجود داشته باشد زیرا اگر سراسر زندگی انسان، مملوّ از غم و ناراحتی باشد، روح انسان فرسوده می شود و آسیب می بیند، همچنین اگر تمام زندگی انسان پر از شادی و خوشی باشد، منشأ غفلت و دوری از خداوند می گردد.

    پس شادی ها باید به حدی نرسد که انسان را از سوز و همدردی جدا کند و همچنین غصّه ها و اندوه ها نیز نباید به حدّی باشد که مایه افسردگی روح و یأس و دلسردی گردد.

    بعضی تصور می کنند که زندگی فقط شادی است در حالی که حزن و غم نیز لازمه زندگی می باشد. و بعضی نیز فکر می کنند زندگی، فقط غم، درد و مصیبت است، در حالی که انسان به شادی و نشاط هم نیاز دارد.

    افراط و تفریط در غم و شادی، نشانه نوعی بیماری روحی است و تعادل در غم و شادی، نشانه «سلامت روح» است.

    انسان باید نه مجسمه غم باشد و نه آن چنان بی درد و بی احساس باشد که نسبت به غم و دردهای دیگران بی تفاوت و بی خیال گردد؛ چنانچه حاکمان هوسران و پادشاهان خوش گذران در دربار خود، با استفاده از افراد بی شخصیتی به عنوان «دلقک، تلخک و ملیجک» به تحقیر و استهزای دیگران می پرداختند تا ساعاتی را در غفلت و بی خبری و شادی های مستانه بگذرانند.

    امّا مردان الهی و وارسته، در عین حال که محزونند، شادند و در عین حال که شادند، در دل محزون هستند.

    امام علی علیه السلام فرمود:

    پارسایان در سختی ها چنانند که گویی در آسایش و راحتی فرود آمده اند، آنها با سختی ها و بلاها همان اندازه انس دارند که با راحتی ها.[۱۶]

    بینش مادی گرایان این است که تمام شادی ها و لذت ها ارزش است و شادی منفی وجود ندارد، در چنین بینشی حتی شادی به قیمت زیان به دیگران و خلاف قانون هم باشد، سهل انگاری می شود.

     


     

    پی نوشت ها:
    [۱] . وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۴۲۲.

    [۲] . همان، ص ۵۰۳.

    [۳] . بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۷۲؛ نهج الفصاحه، حدیث ۳۰۳۷.

    [۴] . وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۵۸۷.

    [۵] . نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه ۱۶۶.

    [۶] . تأثیر موسیقى بر روان و اعصاب، ص ۴۱؛ موسیقى از نظر دین و دانش، ص ۱۶.

    [۷] . اسراء/ ۳۶.

    [۸] . بحارالانوار، ج ۷۹، ص ۲۴۶ چاپ ایران.

    [۹] . نوعى آلت موسیقى است.

    [۱۰] . المخازن، ج ۱، ص ۳۱۱.

    [۱۱] . استفتائات امام خمینى، ج ۲، ص ۱۱، س ۲۵.

    [۱۲] . همان، س ۲۶.

    [۱۳] . همان، ص ۲۵، س ۱۲.

    [۱۴] . استفتائات آیت اللّه مکارم شیرازى، چ ۱، ص ۱۴۴.

    [۱۵] . همان، ص ۱۴۷.

    [۱۶] . نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه ۱۹۲.

    منبع: پاسخکده برگرفته از پایگاه حوزه نت

    این پست در تاریخ اسفند ۱۹, ۱۳۹۷ توسط تیم نوشتار یارگمنام ارسال شده است .

    107
    ارسال نظر
    1 . دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه یارگمنام در وب منتشر خواهد شد.
    2 . پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    3 . پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    تمامی حقوق اعم از قالب ها و نوشته ها نزد یارگمنام محفوظ می باشد و کپی برداری از آن ها پیگرد قانونی دارد . کپی از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد .

    Coding By S-Mohammad-H